Sposób na zdalne leczenie stomatologiczne
Zdalne kształcenie studentów kierunku lekarsko-dentystycznego w zakresie symulacji stomatologicznej w czasie pandemii Covid-19 jest nie lada wyzwaniem. Ale dydaktycy i studenci PUM zbudowali most łączący wymagania i możliwości.
Nie jest możliwe zdalne nauczenie się wykonywania wielu procedur stomatologicznych np. chirurgicznych, choć student czy młody lekarz obserwując szycie rany na filmie może w domu podjąć próbę szycia skórki banana. Problem pojawia się, gdy do wykonania zabiegu potrzebne jest specjalistyczne oprzyrządowanie (np. wiertarka stomatologiczna). Z tym problem zmierzyli się nauczyciele akademiccy wraz ze studenci kierunku lekarsko-dentystycznego naszej uczelni, realizując zdalnie nauczanie dotyczące rekonstrukcji tkanek zęba (opracowywania ubytków i ich wypełniania).
Procedura ta standardowo jest nauczana z wykorzystaniem symulatorów bardzo zbliżonych budową i funkcją do typowego unitu stomatologicznego. Pomysłowość nauczycieli, a przede wszystkim zaangażowanie studentów przeszło najśmielsze oczekiwania. W ramach zdalnego nauczania studenci rzeźbili zęby z mydła, preparowali w nich ubytki różnych klas, wypełniali je, a następnie przesyłali zdjęcia w celu oceny prawidłowości wykonania zabiegu.
Dzięki temu, gdy wrócili w czerwcu i lipcu do zajęć stacjonarnych, w mig zrealizowali program wykazując się w większości przypadków doskonałymi umiejętnościami pracy w zębach fantomowych. Na zajęcia przynieśli ze sobą wykonane w domu modele , które zachwyciły swym wyglądem wszystkich oceniających. Postanowiliśmy urządzić z nich wystawę, a najciekawsze prace nagrodzić wartościowymi książkami, prenumeratą czasopisma naukowo-zawodowego, a także innymi drobnymi upominkami.
Oto kilka z nich ...